Nick Hazewinkel (27)
“Ik ken het Kanaalpark al bijna mijn hele leven”
“Het Kanaalpark is het nieuwe hart van Dijk en Waard. Ik vind het een goede zaak dat de gemeente van dit gebied een aantrekkelijk landschapspark wil maken. Als inwoner en als ondernemer volg ik de nieuwe plannen op de voet.”
Nick Hazewinkel is een bevlogen ondernemer die woont en werkt in Broek op Langedijk. Hij eigenaar van het bedrijf Pure-Events en hij heeft al jaren ervaring met het organiseren van zowel kleine als grote evenementen. Hij is tevens de drijvende kracht achter de Langedoikermarkt, een evenement dat duizenden bezoekers trekt.
“In 1980 bestonden de dorpen in Langedijk 900 jaar. Dit werd gevierd met onder meer een grote markt waar mensen aan lange tafels samen zuurkool aten”, vertelt Nick. “Uit dit feest ontstonden twee nieuwe evenementen: de Beddenrace in Noord-Scharwoude en de Langedoikermarkt in Broek op Langedijk.”
Droom
“Ik liep al jaren rond met het plan om een eigen evenementenbureau te beginnen. Met Pure-Events is een belangrijk doel bereikt. Het is een droom die werkelijkheid is geworden”, aldus Nick. “We organiseren evenementen, maar we kunnen ook bestaande organisaties ondersteunen. We leveren ook medewerkers die bijvoorbeeld horecawerkzaamheden uitvoeren.”
De familie van Nick heeft in 2014 kunnen voorkomen dat de Langedoikermarkt helemaal van de kaart zou verdwijnen. Tijdens een bijeenkomst over het voortbestaan van de markt toonde niemand meer interesse. En toen sprak Ina, de moeder van Nick, de woorden: “Dan gaan wij het wel doen.” Anno 2024 is de markt ondergebracht in de Stichting Behoud Langedoikermarkt. Nick is de voorzitter van de stichting en ook familieleden zijn vertegenwoordigd in het bestuur.
De moeder van Nick is dit jaar overleden. Zij speelde een belangrijke rol in de organisatie van de Langerdoikermarkt. De volgende editie van de markt zou plaatsvinden in augustus. Mede vanwege het overlijden van Ina is besloten om de markt dit jaar niet te houden,
De locatie van de markt ligt aan de rand van het Kanaalpark. Nick: “Ik ken het gebied al bijna mijn hele leven. Als kleine jongen ging ik vaak met vriendjes naar het water. We hebben veel gezwommen en boottochtjes gemaakt. In de Oosterdel ben ik tijdens het schaatsen ook een keer door het ijs gezakt.
Schijnwerpers
Volgens Nick moet het Kanaalpark nog beter in de schijnwerpers worden gezet. “Inwoners moeten het Kanaalpark beter leren kennen. Dat vraag om gerichte acties.”
Nick heeft ook nieuwe ideeën voor het Kanaalpark. “De basisgedachte is heel simpel. Als steeds meer inwoners de weg naar het Kanaalpark weten te vinden, dan kan het interessant zijn om bijvoorbeeld een nieuw en terugkerend evenement te introduceren.”